Ryssar och Underground River

På grund av strömavbrottet som var i El Nido igår och under natten har vi inte sovit särskilt mycket eller bra. Båda två somnade runt kl 01.30 av utmattning trots att det säkert var över 40 grader i vårt rum.

Ca 03.30 vaknade vi för sista gången på shipwrecks inn efter en dålig nattssömn för att kunna hoppa på minibussen som skulle hämta oss vid 4. Väl kl 04.30 kom en chaufför fram till hotellet och visade oss till bilen. Vi stannade först vid stadens bussterminal och hämtade ytterligare 4 personer, och sedan ytterligare 2 vid ett närliggande hotell innan färden skulle gå mot Puerto Princesia ca 5 timmar bort. Vi hade hoppats på att de skulle va någon liten Filippin som skulle åka med, men till vår förfäran var det en tjock Rysk sjöman och hans fru som knappt pratade engelska utan fick göra sig förstådd med teckenspråk. Det första den Tjocka ryska mannen gjorde var att trycka in Victors ben innan hann han flytta på den då benet var lite över på det sätet ryssen tänkte ta. Själv var han väldigt snabb på att bresa på benen så att vi satt på ett och ett halvt säte och han satt på två säten. Jippi tänkte vi, detta blir en intressant resa. Nåja, efter några timmars trängsel och benbrottning i bilen och lite ömsesidigt hat om vi ska vara helt ärliga kom vi fram till en restaurang där vi skulle äta frukost.
Restaurangen hade den här magnifika utsikten som vi beundrade samtidigt som vi åt frukost. Efter frukosten pratade ryska mannen med föraren och han gjorde sig förstådd med att hans fru hade ont i ryggen och att hon därför skulle få byta stol med en äldre Filippinsk kvinna. Tack och lov så innebar det också att ryssen flyttade på sig längre bak i bilen så att vi äntligen kunde få sova några timmar. Efter några timmars dreggel skulle vi byta bil för att ta oss vidare till Underground River, ett av dom sju världsarven. Något som kanske inte var riktigt lika kul var att ryssarna också skulle dit. Nåja, shit happening som man säger. Vi satte oss i den nya bilen för en färd som inte kan definieras på ett annat sätt än som en berg-och-dalbana. Föraren körde så fort och gjorde så kraftiga inbromsningar att det vände sig i magen på oss flera gånger. Efter ca 40 minuter var vi framme där vi skulle ta en båt över till själva öppningen till Underground River. Innan dess fick vi först byta om till badkläder om man ville då man ibland tvingad vadda ut till båten. Vi struntade i det,men vi ville däremot lägga ner kameran i vår nyinköpta vattentäta väska. Trevliga som vi är erbjuder vi även våra förvirrade ryska "vänner" att lägga ner sin kamera också. Man kan säga att vi vart lite som mamma och pappa för våra nya ryska (O)vänner eller (FI). Efter detta så följde de efter oss eftersom deras kamera låg i vår väska och dessutom förstod vad guiden sa, något dom själva inte gjorde, man kan säga att vi vart lite som deras mamma och pappa för våra nya ryska (O)vänner eller (fi). Efter ca en timmes väntan hoppa vi på båten som skulle ta oss till grottans öppning. Välkommen till Underground River,  ett av de sju världsarven.
Väl där fick vi den här vackra utstyrseln innan vi fick sätta oss i kanoten som skulle ta oss in i grottan.
 Några av alla tusentals fladdermöss i grottan.

Söt liten apa på ett litet hus nära grottan.
Grottan var verkligen fantastisk som vi rekommenderar att besöka om man någon gång besöker Filippinerna. Efter grottan däckade vi i minibussen som efter ett tag tog oss till vårt nya hotell där vi skulle spendera kommande 2 dagar med poolbad och sol och en och annan mango smoothie.