Island hopping Tur A, på gott och ont!

Idag (söndag) har varit en omtumlande dag för både kropp och själ. Idag har vi åkt på Island hopping Tur A, (dvs man åker mellan diverse öar med båt och guide). Vi började dagen med att äta frukost på hotellet innan vi vart upphämtade med tricykel vid hotellet som skulle ta oss till båtarna. Vi stannade först till i närheten av båten för att få hyra fenor, mask och snorkel för de som ville. Efter det skulle vi gå ut ur båten. Dock var det inte riktigt som man går på en båt i Sverige vid en brygga, utan här skulle vi vadda ut i vattnet, vilket ingen berättat för oss, tyvärr hade Victor på dagen på sig ett par byxor där knapparna rostar efter kontakt med saltvatten så nu ser byxorna ut såhär...

Om någon vet hur man kan få bort rostfärgen får ni gärna meddela hur man gör detta!

Problemen var inte slut där. Först fick vi den här båten.
Dock fick inte vår kapten tillstånd av kustbevakningen att åka ut med båten, så efter ca 40 minuter fick vi byta båt.

Båt nummer 2 fick dom först inte igång, genirerna hade glömt att man behöver ett batteri för att starta båten, så efter ytterligare 20 på att ha försökt starta båten sprang två ur besättningen och hämta batteriet som dom halvt släpa i vattnet fram till båten.
 Efter ca 20 minuter ytterligare var batteriet installerat och motorn var igång. Äntligen tänkte vi, men problemen var inte över där. Båten var igång men det verkade som om gasreglarget eller växellådan på båten krånglade så vi åkte in i andra båtar okontrollerat innan vi tillsist fick hjälp av Filippinska Marinen som kom med en liten gummibåt och hjälpte oss.
 Filippinska Marinen syns något otydligt uppe till vänster i bild.

Två passagerare på vår båt hade tröttnade och fick hoppa av och precis som vi också tänkte ge upp fick dom ordning på skutan och vi var påväg mot vår första destination, Seven Commandos Beach,

På denna paradisstrand snorklade vi, solade och badade innan vi åt lunch som dom tillagat på båten under färd. Efter att lunch var intagen åkte vi till Small Lagoon där vi snorklade och tittade på det rika djurlivet.

Visst är vi vackra? 💕

Ett litet fiskstimm.
Jepp, lilla Nemo och hans unge :)

Efter snorklingen var det dags för Secret Lagoon, där det var massor med små maneter som brände oss vilket gjorde att man ville skynda sig in i lagunen,  som i sin tur gjorde att man ramlade på vassa stenar och koraller som man samtidigt var tvungen att ta sig över för att kunna ta sig in i lagunen en bit bort.

Påvägen dit fick Victor kyssas med både stenar och koraller, med ett flertal större och mindre sår på benen och fötterna som följd.
JA! Victor överlevde! (Han tycker inte att de var värt besväret för att kolla på den lagunen).

Nu var de dags för Big Lagoon där vattnet var turkost och super klart, förutom en och annan förvirrad asiat som hade problem att styra sin kajak man kunde hyra på plats om man ville.
Wow är det enda vi kan säga, otroligt viken lagun. Definitivt värt att åka dit! Då sista stället Shimizu Island hade för mycket maneter valde vi att inte åka dit. Istället valde vi att åka till ett annat ställe i närheten av Shimizu Island, men där hann bara 3 av oss av båten hoppa i innan dom vände tillbaka till båten efter att ha blivit brända av maneter åtskilliga gånger.
Sedan var det äntligen dags att åka tillbaka till hamnen för att äta lite mat och ta hand om våra sår. Imorgon är det dykpremiär för oss utomlands som certifierade dykare :)

Puss&kram B-)

Kommentarer :

#1: Rebecka

Ni ser ut att ha det helt underbart! Vilken fantastisk resa ni har gett er iväg på😊. Jag kommer med glädje följa er på färden. Spännande med dykningen imorgon, den upplevelsen ser jag fram emot stt läsa om👍. Jag håller just nu på med mitt open water certifikat, så jag är inte alls avundsjuk på er....(mega mycket avis). All lycka till med dykningen och ha en underbar resa. Var rädd om er! Vi hörs😊 Kram kusin Rebecka

skriven
#2: Britta Jakobsson

Vilka fantastiska bilder. Förstår att det är helt underbart.
Rostfläckar är väldigt svårt att få bort. Finns ett medel i en liten flaska här hemma som kanske funkar , men vad medlet innehåller har jag inte en aning om. Köpa nya shorts är nog lättare.
Små sår o gamla vänner ska man ta hand om ordentligt. Alltså, håll uppsikt på Victors sår så de inte blir infekterade. Då kan du behöva antibiotika . Hur gick dykningen idag?
Puss till er båda. E hälsar.