Vietnam

På vårt nya hotell Citadell Bed&breakfeast spenderade vi dagarna med att läsa/ plugga i solstolarna. Efter att ha spenderat dagarna i solen skulle vi 2 dagar senare bege oss vidare till Vietnam, men först måste vi ta oss från Palawan över till Manilla. Efter att ha packat större delen av förmiddagen fick vi skjuts till flygplatsen av ägarens man. Efter ca 2,5 timme med 2 vietnameser som försökte lära Frida säga något som vi tror inte är så rumsrent så kom vi tillsist fram till vårt hotell för att sedan gå upp till takbaren där vi tog varsin öl innan vi gick och la oss på rummet. Tyvärr varade sömnen varken länge eller bra, då Acn i rummet lät som en jetmotor och pga att vi var tvungna att åka till flygplatsen ca 03.30 för att kunna hoppa på planet vid 06.50. När vi tillsist kom fram till Vietnam möttes vi upp vid flygplatsen av en äldre herre som körde oss genom Vietnams hektiska trafik till hotellet ca 40 minuter bort. Väl där bokade vi en tur till Chichi tunnlarna. Kl 14.30 kom bussen och hämtade oss, för att därifrån ta oss tillsamans med ca 20 andra till Chichi tunnlarna. Innan vi kom fram dit stannade vi vid en fabrik som vietnamesiska staten delvis finansierat för att hjälpa människorna där som blivit handikappade på grund av Agent Orange. Agent Orange var kemikalier som amerikanarna använda under Vietnam Kriget för att rensa tunnlarna som vietnameserna använde under kriget.
Snart färdig.

Där satt några av dom och gjorde fantastiska bilder på bambuträ,med hjälp av äggskal, knivar och pensIar som man kunde köpa för att själv stötta offren för agent Orange. Väl framme vid Chichi tunnlarna hade vi en fantastisk guide som själv hade stridit tillsammans med amerikanarna. Han berättade om alla hålrum och fällor vid tunnlarna men även om vad han själv upplevt och taktikerna som användes under kriget.
 Ett av alla hålrum dom väldigt små vietnameserna använde under kriget.
En av alla fällor.
Vår grymma guide som själv var med i kriget och som dessutom skrivit en bok som finns att köpa (någonstans).
Vi passade även på att skjuta m16 och ta oss igenom en av tunnlarna. Trots att tunneln både blivit förstorad och bara var 120 meter var samtliga genomblöta av svett när vi kom ut på andra sidan.

Vansinnigt nöjd men svettig tjej i mitten av tunneln :)

Efter detta gick bussen hemåt och vi gick till en restaurang brevid den lokala marknaden och åt den äckligaste maten vi ätit hittills på hela resan innan vi däckade på hotellet utmattade och fulla av nya intryck.